Ψάχνοντας για την χαμένη μεγαλοπρέπεια του Βυζαντίου βρήκαμε ότι σε πολλές μητροπόλεις τα τελευταία χρόνια τελέστηκε για πρώτη φορά όπως Γρεβενά Τρίκαλα και αλλού και από τις εικόνες που έχουν αναρτηθεί είδαμε ότι έχει μια αύρα από την μεγάλη Ορθόδοξη εκείνη μακρινή εποχή του Βυζαντίου.
Η λησμονημένη Ακολουθία της Τριθέκτης και του Κοντακίου των Χριστουγέννων είναι έργο του Αγίου Ρωμανού του Μελωδού, του Βυζαντινού Ασματικού Τυπικού, το οποίο εγκαταλείφθηκε στην Ορθόδοξη Λατρευτική πράξη, μετά την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως
Ἐπιπλέον, μετὰ τὴν ἐορτολογικὴ προσαρμογὴ καὶ ψαλτικὴ ἀποκατάσταση τῆς ἀκολουθίας ἀπὸ τὸν ὁμότιμο καθηγητὴ Βυζαντινῆς Μουσικολογίας τοῦ Τμ. Μουσικῶν Σπουδῶν τοῦ Παν/μίου Ἀθηνῶν, κ. Γρηγόριο Στάθη, ἡ Τριθέκτη ἐμπλουτίζεται μὲ τὴν ἀπόδοση ἀπὸ τὸν Χορὸ Ψαλτῶν τῶν προεορτίων καταβασιῶν τοῦ ι’-ια’ αἰῶνος, «Χριστὸς ἐν πόλει Βηθλεὲμ βρεφουργεῖται» καὶ τοῦ Κοντακίου τῆς ἑορτῆς, «Ἡ Παρθένος σήμερον, τὸν ὑπερούσιον τίκτει», ποίημα τοῦ Ρωμανοῦ τοῦ Μελωδοῦ, ποῦ ἀπαγγέλεται ὑπὸ τοῦ ἱερέως σὲ 9 ἀπὸ τοὺς 24 Οἴκους, ἐνῶ ὁ Χορὸς ὑποψάλλει τὸ ἐφύμνιον «Παιδίον νέον, ὁ πρὸ αἰώνων Θεός», κατὰ τὸν τύπο τελέσεως τῶν ἀκολουθιῶν τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Θεοτόκου καὶ τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου.
Σε κάθε περίπτωση το χαρακτηριστικό αυτό το παράδειγμα της αρχαίας ασματικής παράδοσης ζωντανεύει και πάλι, έστω για μία φορά τον χρόνο, τόσο στον ακαδημαϊκό χώρο για την λειτουργική κατάρτιση των φοιτητών, όσο και σε κάποιες Μητροπόλεις για τον λατρευτικό εμπλουτισμό του πληρώματος της Εκκλησίας.
Προς την κατεύθυνση αυτή καθοριστική θεωρείται η συμβολή του μακαριστού Καθηγητού της Λειτουργικής κ. Ιωάννου Φουντούλη, του Ομότιμου μουσικολόγου Καθηγητού του Α.Π.Θ. κ. Αντωνίου Αλυγιζάκη και του Ομότιμου Καθηγητού του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γρηγορίου Στάθη.
Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλος ήταν εκείνος ο οποίος επευλόγησε με Συνοδική Απόφαση την τέλεση της Ακολουθίας της Τριθέκτης σε όποιες Ενορίες το επιθυμούν, εκτός όμως της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που είναι και ο φυσικός λειτουργικός της χώρος.
Η αναβίωση πάντως παλαιών λειτουργικών προτύπων αναδεικνύει μεγέθη με ιστορικό, θεολογικό και ποιμαντικό ενδιαφέρον.
Η λειτουργική μας θεολογία κρύβει θησαυρούς στους οποίους αξίζει με επιμέλεια να εντρυφούμε.
Συνομιλώντας με ανθρώπους που ασχολούνται με την ψαλτική τέχνη την εκκλησία αλλά και την ιστορία όλοι συμφώνησαν ότι ο Ναός που αρμόζει σε μια τέτοια ακολουθία είναι η Παναγία Φανερωμένη ο Μητροπολιτικός Ιερός Ναός του Τυρνάβου.
Η Παναγία Φανερωμένη έχει την μεγαλοπρέπεια τους 6 κίονες από μάρμαρο το υπέροχο Βυζαντινό της Τέμπλο και την ακουστική που απαιτεί μια τέτοια κατανυκτική ψαλμωδία.
Οι Άγιες Μέρες των Χριστουγέννων είναι μέρες χαράς και γιορτής αλλά και ευκαιρία να ετοιμαστούμε πνευματικά για να υποδεχτούμε όλοι μαζί την Γέννηση του Θεανθρώπου.
Ο Τύρναβος με την μακραίωνη Χριστιανική του παράδοση πρέπει να γίνει με την στήριξη όλων σημείο αναγέννησης αλλά και θυμησις της θρησκευτικής μας ιστορίας έχοντας άξιους εκπροσώπους όπως ο Πρωτοψάλτης Δανιήλ.
Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις στο tirnavospress.gr, ακολουθήστε μας στο Facebook, Instagram, Google News, YouTube και Twitter. Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν: Αναφέρεται ως πηγή το tirnavospress.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά. – Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή – Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος.