Ολοκληρώθηκε η μαραθώνια συνάντηση Μητσοτάκη – αγροτών: Βελτιώσεις στα μέτρα, δεσμεύσεις για ρεύμα, πετρέλαιο και ΕΛΓΑ

Μετά από 3,5 ώρες ουσιαστικού και σε βάθος διαλόγου, ολοκληρώθηκε στις 18:39 το απόγευμα της Τρίτης η συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με αντιπροσωπεία αγροτών από όλη τη χώρα, στο Μέγαρο Μαξίμου.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το κλίμα της συνάντησης χαρακτηρίστηκε καλό και παραγωγικό, με εκπροσώπους από 14 μπλόκα να κάνουν λόγο για ουσιαστική συζήτηση και για βελτιώσεις στα μέτρα που έχει ήδη ανακοινώσει η κυβέρνηση.

Όλα τα ζητήματα στο τραπέζι

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης τέθηκαν όλα τα ανοιχτά θέματα του πρωτογενούς τομέα, ενώ εξετάστηκαν προτάσεις και παρεμβάσεις για:

  • το ιδιοκτησιακό καθεστώς,
  • τη μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ,
  • τους νέους αγρότες,
  • την επαγγελματική εκπροσώπηση,
  • την πράσινη μετάβαση και την αύξηση της παραγωγικότητας,
  • τη νέα ΚΑΠ και τον πανελλαδικό διάλογο,
  • την ανακατανομή πόρων στους έντιμους αγρότες,
  • το κόστος παραγωγής (ρεύμα και πετρέλαιο),
  • τις αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ,
  • την κλιματική αλλαγή και τη λειψυδρία,
  • τους εργάτες γης,
  • τις υποδομές, την ευλογιά και τις τιμές φυτοφαρμάκων.

Τι συμφωνήθηκε – Οι βασικές δεσμεύσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες από την κυβερνητική πλευρά, στη συνάντηση φαίνεται να συμφωνήθηκαν τα εξής:

  • Κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο, καθώς και μη επιβολή ΦΠΑ στο ποσό της έκπτωσης.
  • Επιτάχυνση των αποζημιώσεων του ΕΛΓΑ και ειδική πρόβλεψη για απώλεια εισοδήματος στη φυτική παραγωγή ζωοτροφών λόγω της ευλογιάς των αιγοπροβάτων.
  • Το χαμηλότερο αγροτικό τιμολόγιο ρεύματος στην Ευρώπη, με ένταξη στο ίδιο καθεστώς και όσων έχουν ρυθμισμένες οφειλές και είναι συνεπείς επί έναν χρόνο.
  • Θετική στάση της κυβέρνησης στην επέκταση του μέτρου για το φθηνό ρεύμα και σε αγρότες με ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Οι τελικές ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.

Δηλώσεις αγροτών

Ο εκπρόσωπος της Κρήτης Μανώλης Ορφανουδάκης δήλωσε μετά τη συνάντηση:

«Κάναμε το καθήκον μας και μεταφέραμε όλα τα προβλήματα. Το μπαλάκι είναι πλέον στο γήπεδο της κυβέρνησης. Αν δεν δοθούν λύσεις, θα επιστρέψουμε στα μπλόκα».

Από το μπλόκο του Κιάτου, ο Μάρκος Λέγγας σημείωσε:

«Δεν ήρθαμε ως θεατές. Καταθέσαμε κοστολογημένες προτάσεις και λάβαμε απαντήσεις. Άνοιξε δίαυλος επικοινωνίας. Ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε για διάλογο στη Βουλή».

Η εισαγωγική τοποθέτηση Μητσοτάκη

Στην αρχή της συνάντησης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε την ανάγκη για έναν ευρύτερο διάλογο για το μέλλον του πρωτογενούς τομέα, επισημαίνοντας ότι:

«Τις εξελίξεις τις διαμορφώνουν οι παρόντες και όχι οι απόντες».

Διχασμός στα μπλόκα

Σημειώνεται ότι αγρότες από 57 μπλόκα αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στη σημερινή συνάντηση, την ώρα που σε αρκετές περιοχές συνεχίζονται ή κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις με αποκλεισμούς δρόμων και τελωνείων.

Οι επόμενες κινήσεις του αγροτικού κινήματος αναμένεται να καθοριστούν τις επόμενες ώρες, μετά και τις επίσημες δηλώσεις του πρωθυπουργού.