HomeΕΛΛΑΔΑ

Εκτόξευση εξαγωγών νωπών φρούτων και λαχανικών είχαμε τον Ιούλιο, πάμε για ρεκόρ το 2020

Εκτόξευση εξαγωγών νωπών φρούτων και λαχανικών είχαμε τον Ιούλιο, πάμε για ρεκόρ το 2020

Οι ελληνικές εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών, τον Ιούλιο του 2020, αυξήθηκαν κατά 35,9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση της ΕΛΣΤΑΤ όπως επεξεργάσθηκαν από τον Σύνδεσμο Incofruit – Hellas.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία η αξία των εξαγωγών ανήλθε σε 120,5 εκατ. ευρώ και σε ποσότητα σε 179,4 χιλιάδες τόνους.

Επίσης οι εξαγωγές των νωπών φρούτων και λαχανικών, κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2020, αυξήθηκαν κατά 23,1%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019, παρά τις επιπτώσεις του νέου τύπου επιδημίας κορωναϊού (covid-19), φθάνοντας τα 778,4 εκατ. ευρώ και τους 1.098 χιλιάδες τόνους.

Ο κ. Γ. Πολυχρονάκης, ειδικός Σύμβουλος του Συνδέσμου Incofruit-Hellas δήλωσε τα εξής: «Οι εξαγωγές – αποστολές προς την ΕΕ για το παραπάνω διάστημα αυξήθηκαν κατά 24,6%. Οι εξαγωγές προς τρίτες χώρες είχαν μια μικρή υποχώρηση σε 18,3% (από 19,3% το 2019) οφειλόμενες στις δυσκολίες μεταφοράς.

Από προσωρινά στοιχεία φαίνεται ότι και ο Αύγουστος παρουσίασε μια ποσοτική αύξηση (+10%) και προκύπτει η εκτίμηση ότι στο τέλος του χρόνου θα καταγραφεί ρεκόρ όλων των εποχών στις ελληνικές εξαγωγές των φρούτων και λαχανικών.

Οι εξαγωγές λαχανικών το επτάμηνο (Ιανουαρίου – Ιουλίου) αυξήθηκαν κατά 14,2% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2019, ανερχόμενες σε 199.917 τόνους και 5,6% σε αξία, με 126,35 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα οι εξαγωγές φρούτων σημείωσαν αύξηση σε όγκο σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019 (+11,7), ανερχόμενες σε 898.162 τόνους, ενώ η αξία τους αυξήθηκε (κατά 27,2%) και ανήλθε σε 652 εκατ. ευρώ.

Η αύξηση της αξίας των εξαχθέντων φρούτων είναι εντυπωσιακή και δείχνει την αυξημένη μεσοσταθμική τιμή μονάδος των προϊόντων μας, οφειλόμενη κυρίως στα πορτοκάλια και στα ακτινίδια που δημιούργησαν ρεκόρ εξαγωγών.

Εξακολουθούν όμως να διακινούνται ατυποποίητα φρούτα και λαχανικά (κατ΄ ευθεία από τον αγρό), κυρίως προς τις γειτονικές αγορές που δεν καταγράφονται στα προσωρινά στοιχεία (χωρίς αναγγελία), ενώ σημειώνονται κρούσματα δυσφήμισης των ελληνικών φρούτων και λαχανικών. 

O αντίκτυπος της πανδημίας την τρέχουσα εμπορική περίοδο ήταν ότι υπήρξαν αυξημένες εξαγωγές – διακινήσεις, μειωμένες εισαγωγές και σημαντική μείωση της εγχώριας κατανάλωσης (λόγω μειωμένου τουρισμού). Είχαμε όμως και αυξημένο κόστος παραγωγής λόγω της πανδημίας (εργατικά, μεταφορικά κ.α). 

Οι καταναλωτικές συνήθειες αγορών άλλαξαν, με υψηλότερη ζήτηση για προϊόντα με μετασυλλεκτική μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, μικρότερη συχνότητα αγορών και υψηλότερη ζήτηση τοπικών και συσκευασμένων προϊόντων. 

Χωρίς αμφιβολία, η πανδημία του κορωναϊού θα προκαλέσει μια οικονομική κρίση που θα επηρεάσει σημαντικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Παρά το ότι και ο αγροδιατροφικός τομέας θα επηρεαστεί, οι καταναλωτές θα αναζητήσουν τώρα περισσότερο από ποτέ τα φρούτα και λαχανικά δεδομένου ότι, εκτός από το ότι είναι υγιή, είναι πιο προσιτά από άλλα προϊόντα.

Η σημασία της διατήρησης μιας υγιεινής διατροφής θα ενισχυθεί από αυτήν την κρίση και μαζί με αυτήν η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Τα θρεπτικά συστατικά είναι σημαντική παράμετρος στην επιλογή τους αλλά η προέλευσης και ιχνηλασιμότητα είναι τα κριτήρια για αύξηση της ζήτησης. 

Οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν από που προέρχεται το προϊόν, πως και πού παρήχθη αλλά και τι καλλιεργητικές πρακτικές ακολούθησαν οι καλλιεργητές τους.

Λόγω της επιδημίας η πιο κατάλληλη υγιεινή συσκευασία καθίσταται όλο και πιο σημαντική, καθώς μειώθηκε η ζήτηση για μη τυποποιημένα φρούτα και λαχανικά. Σε όλα τα παραπάνω ανταποκρίνονται τα οπωροκηπευτικά μας και θα πρέπει να διαφυλάξουμε την φήμη τους για την διεύρυνση υφισταμένων αγορών και άνοιγμα νέων.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την διατήρηση της φήμης των προϊόντων μας στις καταναλωτικές αγορές είναι η αυστηρή εφαρμογή των εθνικών και ενωσιακών κανόνων για προδιαγραφές εμπορίας – ποιότητος με πλήρη ιχνηλασιμότητα που παρέχει την ασφάλεια στον καταναλωτή για την ποιότητα τους και με τήρηση των κανόνων υγιεινής σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα των προϊόντων μας».  

Παϊσιάδης Σταύρος