HomeΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Υπουργείο Ανάπτυξης: Έφοδος στα social media των influencers

Υπουργείο Ανάπτυξης: Έφοδος στα social media των influencers

Ελέγχους των εμπορικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι influencers στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα διενεργήσει τις επόμενες εβδομάδες το Υπουργείο Ανάπτυξης, με τη συνδρομή ψηφιακών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές.

 

Ειδικότερα, στο πλαίσιο πανευρωπαϊκών ελέγχων που διενεργούνται στα Κράτη Μέλη της Ένωσης με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EU Sweeps), η Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου πρόκειται να πραγματοποιήσει ελέγχους στις εμπορικές πρακτικές που χρησιμοποιούν οι influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να προωθήσουν ή να διαθέσουν προς πώληση αγαθά και υπηρεσίες εταιρειών (brands) με τις οποίες συνεργάζονται.

Ο στόχος των πανευρωπαϊκών ελέγχων είναι διττός: πρώτον, να εντοπιστούν αναρτήσεις των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι οποίες περιέχουν μαρτυρίες, κριτικές ή καταχωρήσεις που ενδεχομένως να είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές, επηρεάζοντας την αγοραστική τους συμπεριφορά και προκαλώντας οικονομική ζημία, και δεύτερον να επαληθεύσουν εάν οι influencers ενημερώνουν με σαφήνεια τους ακόλουθούς τους σχετικά με την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας τους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Υπουργείο Ανάπτυξης καλούν τους influencers, καθώς και όλους όσοι εμπλέκονται στον κλάδο του ψηφιακού marketing, να επισκεφτούν την πλατφόρμα Influencer Legal Hub, προκειμένου να ενημερωθούν επαρκώς για τις νομικές τους υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Και η ΑΑΔΕ «ξεσκονίζει» τους influencers ψάχνοντας φοροφυγάδες

Υπενθυμίζεται ότι φύλλο και φτερό έχει ξεκινήσει να κάνει τα social media, Facebook, Instagram, ΤikTok  των influencers και η ΑΑΔΕ για να εντοπίσει υποθέσεις εκτεταμένης e-φοροδιαφυγής. H επιχειρηματική δραστηριότητα των influencers προβεβλημένων και μη, αλλά και οι «μαύρες» πωλήσεις μέσω των social media βρίσκονται στο «στόχαστρο» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, που σφίγγει τον ελεγκτικό κλοιό γύρω από όλους όσοι δραστηριοποιούνται μέσω του διαδικτύου, με στόχο την ανίχνευση ύποπτων συναλλαγών, παράνομου εμπορίου και πλουτισμού.

Η υπόθεση του μοντέλου-influencer που πιάστηκε να φοροδιαφεύγει και βρίσκεται αντιμέτωπο με πρόστιμο 270.000 ευρώ, είναι μία από τις πολλές που ερευνά η ειδική ομάδα που έχει συσταθεί στην ΑΑΔΕ, για να ερευνά περιπτώσεις φοροδιαφυγής μέσω του Facebook ή άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Πρόκειται για το «Τμήμα Προτεραιοποίησης Υποθέσεων Ελέγχου και Ανίχνευσης Τάσεων Παραβατικότητας, Μηχανογραφικής Υποστήριξης και Αναφορών», που λειτουργεί από τις 6 Φεβρουαρίου 2023, υπό τη Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων και δημιουργήθηκε όταν απλοί έλεγχοι του ΣΔΟΕ, των ΥΕΔΔΕ και άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, εντόπισε επιχειρήσεις φαντάσματα, οι οποίες πωλούν διάφορα προϊόντα μέσω του διαδικτύου, χωρίς να έχουν κάνει έναρξη εργασιών και χωρίς να δηλώνουν και να αποδίδουν ΦΠΑ, να δηλώνουν τον τζίρο που πραγματοποιούν από τις πωλήσεις των προϊόντων τους και τα καθαρά τους κέρδη, ή να πληρώνουν φόρο εισοδήματος.

Οι έρευνες έχουν εντατικοποιηθεί καθώς υπάρχει πληθώρα στοχευμένων υποθέσεων σε εξέλιξη.

Η βοήθεια του ειδικού αλγόριθμου

Πολύτιμος σύμμαχος στους ελέγχους που πραγματοποιούνται είναι η ανάλυση των στοιχείων που λαμβάνονται μέσω του ειδικού αλγορίθμου της ΑΑΔΕ ο οποίος μέσω διασταυρώσεων οδηγεί στον εντοπισμό των αποκλίσεων μεταξύ των ποσών, των παραγγελιών και των επισήμως δηλωθέντων στην εφορία.

Ο ειδικός αλγόριθμος χρησιμοποιήθηκε από τους ελεγκτές και στην περίπτωση της influencer, καθώς βρέθηκαν τα εισοδήματα που δήλωσε στην εφορία τα τελευταία δύο έτη, ο τζίρος του e-shop στο οποίο είναι μέτοχος και από τη διασταύρωση των στοιχείων προέκυψε ότι στις φορολογικές της δηλώσεις εμφανίζει χαμηλά εισοδήματα.

Στη συνέχεια αξιοποιώντας πληροφορίες και από εταιρείες μεταφορών, διαπιστώθηκε η μεγάλη έκταση της φοροδιαφυγής.

Πληροφορίες για πολυτελή διαβίωση

Παράλληλα οι ελεγκτές θα αξιοποιήσουν τα social media για τη συλλογή στοιχείων ελεγχόμενων προκειμένου να εντοπίσουν πληροφορίες που δείχνουν ότι διάγουν πολυτελή διαβίωση που δεν συνάδει από το εισόδημα που δηλώνουν στις φορολογικές δηλώσεις τους.

Tο ειδικό ελεγκτικό τμήμα σκανάρει δεκάδες υποθέσεις με στόχο τον εντοπισμό επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τα social media, και κάνουν εκτεταμένη φοροδιαφυγή. Στις περισσότερες των περιπτώσεων στήνονται εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook.

Eίναι ενδεικτικό ότι ο έλεγχος θα φτάνει μέχρι τον αριθμό των μελών και φίλων του ελεγχόμενου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη σε πολλές περιπτώσεις το ύψος της φοροδιαφυγής μπορεί να ανέρχεται σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ, με δεδομένο πως τόσο ως φυσικά πρόσωπα όσο και ως «εικονικές» εταιρείες πωλούν προϊόντα στα social media τα οποία έχουν εισαχθεί στη χώρα μας παράνομα, αφού δεν έχει γίνει -όπως ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία- εκτελωνισμός και δεν έχει καταβληθεί σε καμία φάση της προμήθειας και της πωλήσεως ο ΦΠΑ που προβλέπεται.

Οσοι εντοπιστούν να φοροδιαφεύγουν όχι μόνο θα φορολογηθούν, αλλά θα καταβάλλουν τους προβλεπόμενους φόρους και πρόστιμα.

πηγή