HomeΠολιτική

Θωμάς Παπαλιάγκας: Δηλαδή ο Υπουργός Μεταφορών έχει εποπτεία στις σφραγίδες του Υπουργείου;

Θωμάς Παπαλιάγκας: Δηλαδή ο Υπουργός Μεταφορών έχει εποπτεία στις σφραγίδες του Υπουργείου;

Δεν αρέσει στη Νέα Δημοκρατία η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής για το κακούργημα της επικίνδυνης παρέμβασης στις συγκοινωνίες (δια παραλείψεως, εφόσον προκύπτει ότι τελούσαν εν γνώσει των συνεχών προειδοποιήσεων της ΡΑΣ και άλλων αρμοδίων) (291 παρ. 1 περ. α ΠΚ), που αφορά σε δύο υπουργούς και έξι υφυπουργούς κυβερνήσεων ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ.

Θυμίζει την υπόθεση Χρ. Τριαντόπουλου. Η συμπεριφορά της ΝΔ στην υπόθεση Τριαντόπουλου γελοιοποιεί τον θεσμό της Προανακριτικής Επιτροπής. Ο Τριαντόπουλος με υπόμνημά του ζήτησε να παραπεμφθεί μόνο στον “φυσικό δικαστή”. Εδώ δεν φαίνεται ο δράκος του παραμυθιού εκ πρώτης όψεως. Με τον τρόπο αυτόν όμως, ο Τριαντόπουλος: α) Δεν επιτρέπει την ουσιαστική διερεύνηση, διότι στερεί από τη Βουλή τη δυνατότητα, λειτουργώντας την Προανακριτική Επιτροπή, να καλέσει μάρτυρες πολιτικούς (ακόμη και τον Πρωθυπουργό, πρώην Περιφερειάρχη και άλλους μεγαλοσχήμονες). β) Επιλέγει την κατηγορία με την οποία θα παραπεμφθεί, στερώντας τη δυνατότητα από τη Βουλή να διερευνήσει πιθανά κακουργήματα. Έτσι, μία απλή παράβαση καθήκοντος (πλημμέλημα) δεν του επιτρέπει πρακτικά να κινδυνεύσει να οδηγηθεί στις φυλακές.

Από όσα διαβάζουμε μυριζόμαστε ότι παρόμοια τακτική θα ακολουθήσει η ΝΔ και για την νέα πρόταση του ΠΑΣΟΚ για Προανακριτική Επιτροπή για το κακούργημα της επικίνδυνης παρέμβασης στις συγκοινωνίες (291 παρ. 1 περ. α ΠΚ), για το οποίο μάλιστα επαπειλείται μέχρι και ισόβια κάθειρξη.

Φαίνεται ότι αυτή τη φορά, ακόμη χειρότερα, η ΝΔ επιλέγει να προφυλάξει τα στελέχη της (Κώστα Αχ. Καραμανλή και τους υφυπουργούς του) πίσω από τον ισχυρισμό ότι ο υπουργός έχει μόνο διοικητική εποπτεία στον σιδηρόδρομο. Αυτό σημαίνει ότι πρακτικά ποτέ δεν θα μπορεί να διώκεται κανένας υπουργός για οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψή του, υπό τη λογική ότι οι εποπτικές του αρμοδιότητες είναι πάντοτε μόνο διοικητικές. Δηλαδή λένε ότι …έχει εποπτεία στις σφραγίδες και τα έγγραφα του Υπουργείου!

Ισχυρίζεται η ΝΔ ότι αρμόδια για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Όμως ήδη από 13-12-2021 η ΡΑΣ είχε στείλει στον Υπουργό Μεταφορών έγγραφο, με το οποίο εξέφραζε “τη βαθιά ανησυχία της για την κατάσταση των σιδηροδρόμων στη χώρα μας”. Τέσσερις μέρες πριν το δυστύχημα απέστειλε και στον ΟΣΕ έγγραφο, στυο οποίο αναφέρει ότι: “Έχουμε καταγράψει προβλήματα συντήρησης της υποδομής και των συστημάτων ελέγχου κυκλοφορίας και έχουν καταγραφεί και περιπτώσεις μη ορθής διευθέτησης αλλαγής τροχιάς”. Ούτε μετά από αυτά όφειλαν ο Υπουργός και οι Υφυπουργοί να πράξουν κάτι;

Πλάκα έχει ότι, στην προσπάθειά της να καλύψει τους δικούς της υπουργούς, η ΝΔ έρχεται πριν τον ΣΥΡΙΖΑ να ζητήσει να μη διωχθεί και ο Χρ. Σπίρτζης και οι υφυπουργοί του λόγω παραγραφής… (Σημ: Η αναθεώρηση του Συντάγματος του 2019, σύμφωνα με μία άποψη, καταργεί τις συντομότατες παραγραφές του νόμου περί ευθύνης υπουργών μόνο για τις μετά το 2019 πράξεις).

 Η κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν θέλει καν να γίνει συζήτηση για τις πράξεις αυτές. Θέλει “από τα αποδυτήρια” να πάει τον Κ. Αχ. Καραμανλή μόνο σε έλεγχο πλημμεληματικών πράξεων. Όσο κι αν είναι αντιφατικό με τον προηγούμενο ισχυρισμό περί αναρμοδιότητος, λογικά θα επιλέξει και για αυτούς τους υπουργούς και υφυπουργούς της τη συνταγή Τριαντόπουλου: υπόμνημα με αποδοχή παραπομπής μόνο για πλημμέλημα (πχ παράβαση καθήκοντος) χωρίς τη βάσανο της Προανακριτικής Επιτροπής. Μη και βγει κατά λάθος κανένα στοιχείο…

Θωμάς Παπαλιάγκας, δικηγόρος, Αν. Γραμματέας Τομέα Θεσμών ΠΑΣΟΚ

Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις στο tirnavospress.gr, ακολουθήστε μας στα social media: FacebookInstagramGoogle News, YouTube,  X  και  TikTok. Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν: Αναφέρεται ως πηγή το tirnavospress.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά. – Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή – Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος.