HomeΜΝΗΜΕΣ

Η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα – Εικόνες μιας άλλης εποχής

Η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα – Εικόνες μιας άλλης εποχής

 
Η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα και ο ομώνυμος σιδηροδρομικός σταθμός κατασκευάστηκαν το 1914 – 1915 από την γαλλική κατασκευαστική εταιρεία «Société de Construction des Batignolles».
 

Το 2002, καθημερινώς 4 δρομολόγια διέρχονταν με στάση στον Πλαταμώνα συνδέοντας τον με Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Αθήνα.

Η γραμμή συνεχίζει κινούμενη παράλληλα με την θάλασσα σε ένα τοπίο με πλούσια βλάστηση. Στη συνέχεια διέρχεται μέσα από σήραγγα κάτω από το Κάστρο του Πλαταμώνα και μετά την ανοιχτή γαλαρία συγκλίνει με τη νέα χάραξη στην τοποθεσία Παραλία Αγίου Παντελεήμονα Πιερίας (βόρεια έξοδος νέας σήραγγας Πλαταμώνα).

Και σ’ αυτό το σημείο οι χαράξεις συγκλίνουν τόσο κοντά, ώστε να παρέχεται μεγάλη ευκολία για την κατασκευή αλλαγής τροχιάς.

J26 286 Burgbergtunnel Platamonas Nordwestportal

Η γραμμή αυτή σύνδεσε τον Λαρισαϊκό Σιδηρόδρομο με το δίκτυο της S.M. (Chemins de fer de Salonique à Monastir) στη Μακεδονία και κατ’ επέκταση σύνδεσε σιδηροδρομικά την πρωτεύουσα με την υπόλοιπη Ευρώπη. Επίσης μετά τη Μάχη του Πλαταμώνα (15-16 Απριλίου 1941) τα γερμανικά στρατεύματα προέλασαν προς νότο μέσω του διαδρόμου των γραμμών Πλαταμώνα & Τεμπών. Η γραμμή έχει έτσι και ιστορική σημασία πέρα από φυσικό κάλλος.

Την 13η Ιανουαρίου του 2004 εγκαινιάστηκε από τον τότε πρωθυπουργό η νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα «Ευαγγελισμός Λάρισας – Λεπτοκαρυά Πιερίας», η οποία αφενός λόγω τεταμένης χάραξης και αφετέρου λόγω έλλειψης χώρου για την στρώση διπλής γραμμής υψηλών ταχυτήτων εντός του οικισμού παρακάμπτει πλήρως τον Πλαταμώνα διερχόμενη από αυτόν με νέα σήραγγα μήκους 4,183 χιλιομέτρων.

Έκτοτε η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα αποτελεί διακλάδωση της κύριας γραμμής Πειραιώς – Θεσσαλονίκης με αφετηρία της την 5η γραμμή του Σ.Σ. Νέων Πόρων.

Όμως η παλαιά παράκτια σιδηροδρομική γραμμή που διέρχεται μέσα από απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς τοπία και διαθέτει μουσειακές εγκαταστάσεις, κηρύχθηκε “ιστορικός τόπος” μετά από υπουργική απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού και πλέον χρησιμοποιείται ως μουσείο και καφετέρια από το καφέ – μπαρ Gallaria.


[quads id=5]