Ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Παύλος Μαρινάκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της δημοσιότητας και της διαφάνειας στον έντυπο και τον ηλεκτρονικό τύπο.
Η θέσπιση του ν. 5005/2022 αποτέλεσε μία σημαντική μεταρρύθμιση στο περιβάλλον του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου. Αποτέλεσε την πρώτη ολοκληρωμένη νομοθετική παρέμβαση στον χώρο του τύπου μετά τον ν. 3548/2007 – δεκαπέντε χρόνια μετά- σε ένα τοπίο που σε μεγάλο βαθμό ήταν αρρύθμιστο. Βασικός στόχος του νόμου ήταν η ενίσχυση της διαφάνειας, πρωτίστως ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αλλά και της δημοσιότητας στον χώρο του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου μέσω της σύστασης και λειτουργίας ενός σύγχρονου και λειτουργικού Μητρώου.
Οι επιχειρήσεις του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου απέκτησαν τη δυνατότητα εγγραφής στα αντίστοιχα Μητρώα, υπό τον όρο πλήρωσης κάποιων ελάχιστων προϋποθέσεων ως προς την οργάνωση, λειτουργία και στελέχωση. Η ένταξη στα Μητρώα συνδέεται άρρηκτα με τη δυνατότητα λήψης κρατικής διαφήμισης και κρατικής ενίσχυσης.
Οι σημαντικότερες αλλαγές που έρχονται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου είναι οι εξής:
Αυστηροποίηση διατάξεων ως προς την απόδειξη της πραγματικής λειτουργίας και κυκλοφορίας του έντυπου Τύπου.
Εισάγεται η έννοια του οργανωμένου γραφείου που οι επιχειρήσεις τύπου οφείλουν να τηρούν, καθιερώνεται υποχρέωση προσκόμισης παραστατικών εκτύπωσης, προστίθεται εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση ΚΥΑ για τις προδιαγραφές εκτύπωσης κ.α.
Περαιτέρω διασφάλιση και κατοχύρωση των θέσεων εργασίας σε ΜΜΕ, τόσο για δημοσιογράφους όσο και για το διοικητικό προσωπικό.
Καθιέρωση ενυπόγραφης δημοσιογραφίας, η υποχρέωση δηλαδή των ΜΜΕ να περιέχουν και ενυπόγραφα άρθρα των δημοσιογράφων που απασχολούνται σε αυτά, κάτι που, εκτός από την κατοχύρωση της εργασιακής σχέσης των Μέσων με τους δημοσιογράφους, υπηρετεί την προάσπιση των πνευματικών δικαιωμάτων και παρεμποδίζει τη λογοκλοπή.
Περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας, ώστε να διασφαλιστεί στην πράξη πως ούτε ένα ευρώ από κρατική ενίσχυση ή διαφήμιση δεν πηγαίνει σε Μέσα που δεν πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος.
Περιορισμός της «γραφειοκρατίας» και ουσιαστική ενίσχυση των ελέγχων για τη συμμόρφωση στις προβλέψεις του νόμου, καθώς και εξορθολογισμός των προβλεπόμενων κυρώσεων.
Θεσπίζεται ποσοστό δειγματοληπτικών ελέγχων 15% ανά κατηγορία επιχείρησης τύπου, εισάγεται υποχρεωτικό όριο επιτόπιων ελέγχων από ειδικά κλιμάκια σε ποσοστό 5% των αιτήσεων στο Μ.Ε.Τ. και 3% στο Μ.Η.Τ., ενώ διευρύνονται σημαντικά οι προθεσμίες εγγραφής και ανανέωσης για το Μ.Ε.Τ. και το Μ.Η.Τ.. Από έναν (1) μήνα ανά έτος, συν τις όποιες έκτακτες νομοθετικές παρεμβάσεις για επιπλέον περιόδους εγγραφών και ανανεώσεων, περνάμε σε δυνατότητα αιτήσεων για οκτώ (8) μήνες τον χρόνο.