HomeΕΚΚΛΗΣΙΑ

Μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας σήμερα – Γιορτάζει ο Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος

Μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας σήμερα – Γιορτάζει ο Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος

Ο Νοέμβριος φεύγει με μια μεγάλη γιορτή του Αγίου Ανδρέα, και συμπίπτει η γιορτή του με το τέλος του Φθινοπώρου.

Ο Πρωτόκλητος Απόστολος Ανδρέας ήταν αδελφός του Πέτρου, μαρτύρησε στην Πάτρα, της οποίας είναι και πολιούχος.
Ο λαός μέσα από την λατρεία στον Αγιο έφτιαξε πλήθος δοξασιών ,που εκφράζουν τους φόβους, τις ελπίδες τις αντιλήψεις, ήθη και παραδόσεις.

Ο ελληνικός λαός θεωρούσε τον Άγιο Ανδρέα προστάτη των γεωργών και των σπαρτών, ιατρό τυφλών, κωφών, παραλύτων, επιληπτικών, διώκτη της πανούκλας. Προστάτη, επίσης, των ψαράδων, των πληρωμάτων μικρών πλοίων, των ερωτευμένων ζευγαριών και των κοριτσιών, που τα βοηθούσε να ονειρευτούν τον μελλοντικό τους σύζυγο.

Ο φόβος για τον μήνα Νοέμβριο σε πολλές περιοχές, όπως στην Πελοπόννησο και την Ήπειρο τον ονομάζουν «Αϊντριά».
Στην Κοζάνη, την Θεσσαλία, την Θράκη και τη Σινώπη του Πόντου, ο Νοέμβριος ονομάζεται «Αντριάς».
Η εκκλησιαστική παράδοση θέλει την ημέρα αυτή γεωργική ,γιατί ο άγιος «αντριεύει», δηλαδή μεγαλώνει τα σπαρτά.
Σε πολλά μέρη της Ελλάδας ανήμερα της γιορτή τους έβραζαν σιτάρι στο οποίο πρόσθεταν ζάχαρη, σταφίδες, καρύδια και τα πήγαιναν στην εκκλησία να ευλογηθούν και τα μοίραζαν στον κόσμο.

Στον Τύρναβο οι γεωργοί άναβαν το βράδυ της παραμονής της γιορτής, στην αυλή του σπιτιού ή στον αχερώνα, ανάμεσα στα αγροτικά τους εργαλεία, το αλέτρι και τα άλλα, μία ψηλή λαμπάδα στην χάρη του Αγίου Ανδρέα και εύχονταν να αντριώσουν τα σπαρτά και να γίνουν τόσο ψηλά, όσο η λαμπάδα. Στη Μαγούλα Ελασσόνας οι οικογένειες των γεωργών έβραζαν την «παχίδα», δηλαδή κοπανισμένο σιτάρι.

Στη Δαμασκηνιά Κοζάνης, παλιό Βεδυλούστιον,, το βράδυ σε κάθε αγροτόσπιτο, η νοικοκυρά έφτιαχνε λαλαγγίτες, για να αντριωθούν τα μέλη της οικογένειας.
Την επόμενη μέρα της 1η Δεκέμβρη ταίζαν με τις λαλαγγίτες και ζωντανά του σπιτιού για να αντριωθούν και αυτά.
Από το ζυμάρι τους σταύρωναν το αμπάρι στο κατώγι του σπιτιού για να υπάρχει πάντοτε επάρκεια αγαθών.
Εκτός από τις λαλαγγίτες, έβραζαν σε μία γωνιά του τζακιού πολυσπόρια μέσα σ’ ένα τσουκάλι.

Η πιο ηλικιωμένη γυναίκα του σπιτιού έπαιρνε ένα πιάτο με βρασμένα πολυσπόρια και έβγαινε στην αυλή, όπου έριχνε απ’ αυτά με το χέρι της τρεις φορές –όσα και τα πρόσωπα της Αγίας Τριάδος– προς τον ουρανό, λέγοντας:

«Τόσο ψηλά να γίνουν τα γεννήματα». Ύστερα έτρωγαν τα πολυσπόρια, ανταλλάσσοντας ευχές μεταξύ τους. 
Τα πολυσπόρια της γιορτής του Αγίου Ανδρέα δεν είναι και τα μοναδικά του Σπορτιάτη μήνα, δηλαδή του Νοεμβρίου. Προηγούνται τα πολυσπόρια των Εισοδίων της Θεοτόκου.

Τα Πολυσπόρια σχετίζονται με τα Πυανέψια ή τους Χύτρους της αρχαιότητας.
Τα Πυανέψια ήταν γιορτή αφιερωμένη στον Απόλλωνα, κατά τη διάρκεια της οποίας πρόσφεραν στο θεό τους πρώτους καρπούς της σοδειάς (τις απαρχές των καρπών).

Η ονομασία της γιορτής προέρχεται από την λέξη πύαμος (= κύαμος, κουκί) και το ρήμα ἕψω, που σημαίνει βράζω, μαγειρεύω. Την τρίτη ημέρα των Ανθεστηρίων ετοίμαζαν και κατά τους λεγόμενους «Χύτρους», γιορτή αφιερωμένη στον ψυχοπομπό Ερμή και τους νεκρούς.
Κάθε σπίτι την ημέρα αυτή μαγείρευε μέσα σε χύτρες διάφορους σπόρους. Κανένας ζωντανός δεν έτρωγε από το φαγητό αυτό που προοριζόταν για τον Ερμή και τους νεκρούς, των οποίων οι ψυχές πίστευαν ότι την ημέρα αυτή ανέβαιναν στον επάνω κόσμο.

Στην Κύπρο, ο Άγιος Ανδρέας, ο «Αϊ-Ντρικάς», όπως τον λένε, θεωρείται ιατρός τυφλών, κωφών, παραλύτων και επιληπτικών. Στο μοναστήρι του, που βρίσκεται στην Καρπασίτικη ανατολική πλευρά του νησιού, συνέρεε μέχρι το μοιραίο 1974 πλήθος προσκυνητών, υγιών και ασθενών. Πολλοί Κύπριοι πήγαιναν εκεί τα παιδιά τους για να τα βαπτίσουν και να τους δώσουν το όνομα Άντρος και Αντρούλα, δηλαδή Ανδρέας και Ανδριάνα.

Σύμφωνα με μια παράδοση που προέρχεται από τη Χίο, ο Άγιος Ανδρέας, μαζί με τον Άγιο Χαράλαμπο, θεωρείται και διώκτης της πανούκλας. Τριγυρνούσε -λένε- τις νύκτες μέσα στο χωριό Χαλκειό, για να προστατεύσει τους κατοίκους του από το μαύρο θάνατο.

Τα παλιότερα χρόνια την ημέρα της γιορτής του Αγίου Ανδρέα έφτιαχναν παντού τηγανίτες με μέλι. Πίστευαν μάλιστα ότι ο Άγιος Ανδρέας τρυπούσε το τηγάνι όποιας νοικοκυράς ξεχνούσε το έθιμο.

Γι’ αυτό τον έλεγαν Τρυποτηγανά ή Τρυποτηγανίτη.
Στο Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως πρόσφεραν στους πιστούς, μετά τη λειτουργία, λουκουμάδες με μέλι.
Μία άλλη παράδοση από την Πάτρα αναφέρει ότι στο κενοτάφιο του Αγίου έβρισκαν φύκια. Αυτό συνέβαινε επειδή ο Άγιος, που ήταν ψαράς, σε κάθε μεγάλη τρικυμία βοηθούσε τα ψαροκάικα που κινδύνευαν.

Σε τόπους που βρίσκονταν κοντά στη θάλασσα, δίπλα στους μεγάλους θαλάσσιους δρόμους επικοινωνίας και στα μικρονήσια, ο Άγιος Ανδρέας θεωρείται προστάτης των ψαράδων και των πληρωμάτων μικρών πλοίων.

Η αντίληψη αυτή επικρατούσε στην Κίμωλο, τους Παξούς, την Ιθάκη, την Αστυπάλαια, την Κύπρο και τις ακτές της Προποντίδος.

Μαζί με τα σπαρτά αντριεύει και ο καιρός σύμφωνα με την λαϊκή παράδοση. Είναι η αρχή του χειμώνα με κρύο, χιόνια και βοριάδες. Οι παλιοί έλεγαν ακόμα και τα άχυρα κρυώνουν..

Η μέρα αρχίζει μικραίνει και η θαλπωρή του σπιτιού είναι φροντίδα όλων για τις αποσπερίδες ,βεγγέρες,νυχτέρια.

Χρόνια Πολλά στον Αντρέα Αντριάνα ……υγεία σε όλους.

Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις στο tirnavospress.gr, ακολουθήστε μας στο FacebookInstagramGoogle News, YouTube και Twitter.  Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν: Αναφέρεται ως πηγή το tirnavospress.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά. – Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή – Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος.