
Μαζικές διαγραφές στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: 15.455 φοιτητές εκτός – Οι 10.613 από το πρώην ΤΕΙ
Οι 10.613 προέρχονται από το πρώην ΤΕΙ Θεσσαλίας * Προθεσμία δέκα ημερών για ενστάσεις, συνολικά 451 φοιτητές ζήτησαν παράταση του χρόνου σπουδών
Οριστική μορφή πήρε την τελευταία ημέρα του έτους, στις 31 Δεκεμβρίου, η πρώτη φάση της εκκαθάρισης των φοιτητικών καταλόγων στα Πανεπιστήμια όλης της χώρας, με χιλιάδες ανενεργούς φοιτητές και φοιτήτριες να οδηγούνται στη διαγραφή, στο πλαίσιο εφαρμογής του νόμου για τα ανώτατα όρια φοίτησης. Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ανάρτησαν τις τελικές λίστες, ενώ πλέον βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ενστάσεων για όσους κι όσες επικαλούνται σοβαρούς λόγους.
Στο επίκεντρο των εξελίξεων για τις διαγραφές ανενεργών φοιτητών και φοιτητριών βρίσκεται το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, όπου χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες διαπιστώνουν ότι η ακαδημαϊκή τους πορεία φτάνει στο τέλος της.
Σύμφωνα με στοιχεία που παραχώρησε στην «Ε» ο πρύτανης Χαράλαμπος Μπιλλίνης, συνολικά 15.455 ανενεργοί φοιτητές και φοιτήτριες βλέπουν την πόρτα της εξόδου από το Ίδρυμα. Ειδικότερα, 1.883 φοιτητές και φοιτήτριες διαγράφονται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, εκ των οποίων 120 υπέβαλαν αίτηση παράτασης σπουδών. Από το πρώην ΤΕΙ Θεσσαλίας διαγράφονται 10.613 φοιτητές και φοιτήτριες, με 292 αιτήσεις παράτασης, ενώ από το πρώην ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας οι διαγραφές ανέρχονται σε 2.959, με 39 αιτήσεις παράτασης.
Συνολικά 451 φοιτητές και φοιτήτριες κατέθεσαν αιτήσεις ζητώντας να τους δοθεί επιπλέον χρόνος, επικαλούμενοι σοβαρούς λόγους, όπως εργασία, προβλήματα υγείας ή αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις. Οι ενστάσεις θα εξεταστούν αυτές τις μέρες από τα αρμόδια όργανα των Τμημάτων.
Η πρώτη φάση εφαρμογής του μέτρου ολοκληρώθηκε την τελευταία ημέρα του έτους, καθώς σε συμμόρφωση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο οι πανεπιστημιακές σχολές που εκκρεμούσαν υπέβαλαν τις τελικές, εκκαθαρισμένες καταστάσεις με τους ανενεργούς φοιτητές και φοιτήτριες που οδηγούνται στη διαγραφή. Παράλληλα, το θεσμικό πλαίσιο προβλέπει περιορισμένη δυνατότητα αναστολής της διαδικασίας για όσους κι όσες μπορούν να τεκμηριώσουν ειδικούς λόγους, με προθεσμία δέκα ημερών από την ανάρτηση των οριστικών και ανωνυμοποιημένων πινάκων.
Σε πανελλαδικό επίπεδο, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας την περασμένη Παρασκευή, ολοκληρώθηκε η εκκαθάριση των φοιτητικών καταλόγων των ΑΕΙ, με τη διαγραφή 308.605 μη ενεργών φοιτητών και φοιτητριών που είχαν εισαχθεί σε τετραετή προγράμματα σπουδών πριν το 2017 και δεν πληρούσαν τα προβλεπόμενα κριτήρια για παράταση φοίτησης. Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη χαρακτήρισε τη ρύθμιση αναγκαία, τονίζοντας ότι για δεκαετίες το καθεστώς των ανενεργών φοιτητών και φοιτητριών δημιουργούσε στρεβλώσεις τόσο για τα Ιδρύματα όσο και για τους ενεργούς φοιτητές και φοιτήτριες, επισημαίνοντας ότι το νέο πλαίσιο προβλέπει εξαιρέσεις και ευελιξία για όσους εργάζονται ή αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας Νίκος Παπαϊωάννου υπογράμμισε ότι η εκκαθάριση των καταλόγων αποτελεί ουσιαστικό βήμα εξορθολογισμού, δίνοντας στα Πανεπιστήμια τη δυνατότητα καλύτερου προγραμματισμού σε προσωπικό, υποδομές και πόρους, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών και της ακαδημαϊκής λειτουργίας.
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Με φόντο τη φιλοξενία της 110ης Συνόδου Πρυτάνεων Ελληνικών Πανεπιστημίων από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στην Αγριά του Βόλου, από τις 27 έως τις 30 Ιανουαρίου και την ανάρτηση των λιστών διαγραφών, οι Σύλλογοι Εργαζομένων παρεμβαίνουν δημόσια, εκφράζοντας ενιαία και κατηγορηματική αντίθεση σε κάθε διαδικασία διαγραφής φοιτητών και φοιτητριών.
Στην κοινή τους ανακοίνωση, που εξέδωσαν πριν λίγες ημέρες, υπογραμμίζουν ότι η εκπαίδευση δεν αποτελεί προνόμιο για λίγους ούτε εργαλείο αποκλεισμών, επισημαίνοντας πως το δημόσιο πανεπιστήμιο φέρει κοινωνική ευθύνη να στηρίζει όλους τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, ιδιαίτερα σε μια περίοδο έντονων οικονομικών και κοινωνικών πιέσεων, και όχι να τους απομακρύνει από τη διαδικασία της μάθησης. Οι εργαζόμενοι και εργαζόμενες ζητούν πολιτικές που να ενισχύουν τη φοίτηση, τη στήριξη και την ολοκλήρωση των σπουδών, απορρίπτοντας ποινικές ρυθμίσεις και λογικές διαγραφών, τονίζοντας ότι ρόλος του πανεπιστημίου και των ανθρώπων του είναι η μόρφωση και όχι ο αποκλεισμός.
ΝΑΤΑΣΑ ΠΟΛΥΓΕΝΗ



