HomeΕπικαιρότητα

Eλλείψεις σε μάνικες και πυροσβεστήρες στη σήραγγα Τεμπών

Eλλείψεις σε μάνικες και πυροσβεστήρες στη σήραγγα Τεμπών

Με σοβαρές ελλείψεις στα πυροσβεστικά συστήματα εξακολουθούν να λειτουργούν τέσσερεις βασικές σήραγγες του σιδηροδρομικού δικτύου, δύο και πλέον χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών με τα 57 θύματα και ενώ αναμένεται την προσεχή εβδομάδα η παρουσίαση ενός ακόμα νομοσχεδίου για τον πολύπαθο σιδηρόδρομο στην Ελλάδα.

Μία από αυτές μάλιστα είναι και η σήραγγα των Τεμπών, στην οποία εντοπίστηκαν ελλείψεις ακόμα και σε μάνικες και πυροσβεστήρες, ενώ σε αυτήν του Πλαταμώνα απαιτούνται και αντλίες αποστράγγισης ομβρίων υδάτων, όπως προκύπτει από εσωτερική αλληλογραφία του ΟΣΕ.

Την κρίσιμη αυτή παραδοχή κάνει η ίδια η αρμόδια Διεύθυνση Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων & Ηλεκτροκίνησης (ΔΙΣΗΣΗΚ) του Οργανισμού σε έγγραφό της προς τον διευθύνοντα σύμβουλο, Παναγιώτη Τερεζάκη προκειμένου να εγκριθεί η χρηματοδότηση για την αντικατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού.

Οπως προκύπτει από το έγγραφο, αιτία των ελλείψεων είναι οι συνεχιζόμενοι βανδαλισμοί και οι κλοπές στο δίκτυο, οι οποίοι απογυμνώνουν τις υποδομές από κρίσιμα συστήματα ασφαλείας. Την ίδια στιγμή η ακραία υποστελέχωση της αρμόδιας υπηρεσίας δεν επιτρέπει την αντικατάσταση του εξοπλισμού με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να αναγκάζεται να προσφεύγει στη διαδικασία αναθέσεων σε ιδιώτες.

Σύμφωνα με το έγγραφο, το οποίο παρουσιάζει σήμερα το ethnos.gr, σε πρόσφατο έλεγχο που πραγματοποίησε η ΔΙΣΗΣΗΚ σε τέσσερεις σήραγγες, δύο στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη και δύο στο δίκτυο του Προαστιακού της Αθήνας και συγκεκριμένα σε αυτές των Τεμπών, του Πλαταμώνα, των Αγίων Αναργύρων και του Ικονίου «διαπιστώθηκαν σοβαρές ελλείψεις στα πυροσβεστικά συστήματα και μικροϋλικά, οι οποίες προκλήθηκαν κυρίως από δολιοφθορές και κλοπές, καθώς και ανάγκη για εγκατάσταση τριών αντλιών στην Σιδηροδρομική Σήραγγα Πλαταμώνα με σκοπό την αποστράγγιση ομβρίων υδάτων».

Οπως επισημαίνεται, «οι ανωτέρω εργασίες αποκατάστασης με την προμήθεια και εγκατάσταση νέων υλικών – μικροϋλικών είναι κρίσιμες για την αντιμετώπιση έκτακτων συμβάντων εντός των σηράγγων».

Σύμφωνα με την αρμόδια διεύθυνση, η ανάληψη του συγκεκριμένου έργου από ιδιώτη ανάδοχο κρίνεται αναγκαία επειδή:

Οι διαδικασίες προμήθειας είναι χρονοβόρες.

Εξαιτίας της υποστελέχωσης που έχει ως αποτέλεσμα το προσωπικό των αρμόδιων διευθύνσεων να μην επαρκεί για την πραγματοποίηση των απαιτούμενων ενεργειών, λόγω των συνεχών συνταξιοδοτήσεων, αλλά και των μαζικών μετατάξεων το 2010. Την ίδια στιγμή τα τελευταία 25 χρόνια ο ΟΣΕ έχει παραλάβει από την ΕΡΓΟΣΕ σημαντικά σιδηροδρομικά έργα ανάμεσα στα οποία και σήραγγες που έχουν κατασκευαστεί σε περιοχές με δύσκολες γεωμορφολογικές και γεωλογικές συνθήκες προκειμένου να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου λειτουργικού δικτύου, το οποίο πάντως ακόμα αναμένει η Ελλάδα.

Οι εργασίες προμήθειας και εγκατάστασης εξοπλισμού πυρόσβεσης και αντλιών στις Σιδηροδρομικές Σήραγγες Τεμπών, Πλαταμώνα, Αγίων Αναργύρων και Ικονίου είναι αναγκαίες για την ασφάλεια της κυκλοφορίας των συρμών καθώς και κρίσιμες στην αντιμετώπιση έκτακτων συμβάντων εντός αυτών.

«Καθίσταται σαφές ότι αναγκαίουν οι εργασίες προμήθειας και εγκατάστασης εξοπλισμού πυρόσβεσης και αντιλών στις Σιδηροδρομικές Σήραγγες Τεμπών, Πλαταμώνα, Αγίων Αναργύρων και Ικονίου, να πραγματοποιηθούν από ανάδοχο, με την σύναψη δημόσιας σύμβασης, ο οποίος θα επιλεγεί με την διαδικασία του άρθρου 128 του Ν. 4782/2021», επισημαίνεται στο έγγραφο.

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 30.000 ευρώ χωρίς να συνυπολογίζεται ο ΦΠΑ.

Το «ethnos.gr» έχει επανειλημμένα αναφερθεί στα ζητήματα υποστελέχωσης του ΟΣΕ, ο οποίος αυτή τη στιγμή απασχολεί περισσότερους εργαζομένους με μπλοκάκια από ό,τι μόνιμους προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις αρμοδιότητες μόνο της Διεύθυνσης Συντήρησης συγκαταλέγεται μεταξύ άλλων ο προγραμματισμός και η οργάνωση της περιοδικής συντήρησης Σηματοδότησης, Ηλεκτρομηχανολογικών και ΑΣΙΔ εγκαταστάσεων, η οργάνωση των εργασιών έκτακτης συντήρησης, η εισήγηση για τον εφοδιασμό με υλικά και εξοπλισμό συντήρησης και η συγκέντρωση στοιχείων για προβλήματα, βλάβες και εργασίες συντήρησης σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές του σιδηροδρομικού δικτύου.

Να σημειωθεί ότι στο διάστημα που μεσολάβησε από την τραγωδία των Τεμπών έως και σήμερα ο ΟΣΕ έχει προβεί σε σειρά εργασιών για τη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στις σήραγγες του δικτύου ύστερα και από τα σοβαρότατα προβλήματα που είχε εντοπίσει παλαιότερα σε πόρισμά της η Πυροσβεστική. Αυτές αφορούν στην αποκατάσταση του φωτισμού, της ραδιοεπικοινωνίας σε ορισμένες εξ αυτών, του οδικού δικτύου πρόσβασης στις εξόδους διαφυγής, την τοποθέτηση θυρών και συστημάτων πυρασφάλειας, κλπ. Ωστόσο φαίνεται ότι τα προβλήματα δεν έχουν ακόμα αποκατασταθεί πλήρως.

Η ταυτότητα των σηράγγων, στις οποίες διαπιστώθηκαν ελλείψεις

• Σιδηροδρομική Σήραγγα Τεμπών: Μήκους 4,08 χλμ, μονή σήραγγα διπλής κατεύθυνσης στο τμήμα Λάρισα-Θεσσαλονίκη, μεταξύ των Σ.Σ. Ευαγγελισμού και Ραψάνης. Έχει τρεις εξόδους – στοές διαφυγής, που καταλήγουν στην παλιά σιδηροδρομική γραμμή και διαιρούν τη σήραγγα σε 4 ίσα τμήματα του ενός χιλιομέτρου.

• Σιδηροδρομική Σήραγγα Πλαταμώνα: Μήκους 4,232 χλμ, μονή σήραγγα διπλής κατεύθυνσης στο τμήμα Λάρισα-Θεσσαλονίκη, μεταξύ των Σ.Σ. Ν. Πόρων και Λεπτοκαρυάς. Έχει πέντε εξόδους διαφυγής.

Σιδηροδρομική Σήραγγα Αγ. Αναργύρων: μήκους 1,870 χλμ, μονής οπής, διπλής γραμμής, μεταξύ των Σ.Σ. Aθηνών – ΣΚΑ.

• Σιδηροδρομική Σήραγγα Ικονίου: Μήκους μήκος 3,500 χλμ, μονή σήραγγα διπλής κατεύθυνσης στο τμήμα Ικόνιο – Θριάσιο. Έχει τρεις εξόδους – στοές διαφυγής.

Mαρία Λιλιοπούλου (ethnos.gr)