Σε εφαρμογή τέθηκε από τις 11 Ιουνίου 2025 ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές που επηρεάζουν άμεσα τόσο τους οδηγούς δικύκλων όσο και τους κατόχους αυτοκινήτων. Με στόχο τη μείωση των τροχαίων και την καλλιέργεια μιας νέας οδικής κουλτούρας, οι ρυθμίσεις του νέου ΚΟΚ θέτουν νέους κανόνες αλλά και αυστηρότερες ποινές.
Ο νέος ΚΟΚ αναγνωρίζει πλέον τον αυξημένο ρόλο που έχουν τα δίκυκλα στην καθημερινή κυκλοφορία, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές, γι’ αυτό και εισάγει νέες ρυθμίσεις που στοχεύουν τόσο στην ομαλή ροή όσο και στην ασφάλεια.
Πλέον, επιτρέπεται η κίνηση των δικύκλων ανάμεσα σε ακινητοποιημένα αυτοκίνητα (lane-splitting), υπό την προϋπόθεση ότι η ταχύτητά τους δεν υπερβαίνει τα 25 χιλιόμετρα την ώρα. Πρόκειται για μια ρύθμιση που ευνοεί την κυκλοφορία στις μεγάλες πόλεις, αλλά με αυστηρά όρια για την αποφυγή ατυχημάτων.
Επιπλέον, τα μηχανάκια έχουν δικαίωμα προτεραιότητας στις διασταυρώσεις με φανάρια, καθώς πλέον επιτρέπεται να προπορεύονται των ΙΧ στη γραμμή αναμονής στο κόκκινο φανάρι, βελτιώνοντας την ορατότητά τους και την ασφάλεια κατά την εκκίνηση.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην υποχρεωτική χρήση κράνους από οδηγούς και συνεπιβάτες, με αυστηρές ποινές για τους παραβάτες. Στην πρώτη παράβαση το πρόστιμο φτάνει τα 350 ευρώ, συνοδευόμενο από αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής, οι ποινές αυξάνονται κατακόρυφα, ενώ στην τρίτη παράβαση μπορεί να επιβληθεί στέρηση διπλώματος μέχρι και πέντε χρόνια.
Επίσης, ορίζεται ρητά ότι τα μηχανάκια επιτρέπεται να σταθμεύουν σε πεζοδρόμια μόνο κάθετα προς τον δρόμο, ώστε να εξασφαλίζεται η ελεύθερη και ασφαλής διέλευση των πεζών και των ΑμεΑ.
Νέοι κανόνες και για τα ΙΧ
Οι αλλαγές αγγίζουν και τους οδηγούς αυτοκινήτων. Το σημαντικότερο είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ σε σχολικές ζώνες το όριο πέφτει ακόμα χαμηλότερα, στα 20 χιλιόμετρα την ώρα.
Ο νέος ΚΟΚ καθιερώνει επίσης κλιμακωτό σύστημα ποινών για τις σοβαρές παραβάσεις. Για παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή χρήση κινητού, προβλέπονται αυξανόμενες ποινές σε κάθε υποτροπή. Από 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έναν μήνα στην πρώτη παράβαση, μέχρι 2.000 ευρώ και στέρηση διπλώματος για ένα έτος σε τρίτη παράβαση. Στην περίπτωση σοβαρών ατυχημάτων ή θανάτων, προβλέπεται μέχρι και ισόβια κάθειρξη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι καταργείται η αφαίρεση πινακίδων ως διοικητική ποινή, με τις κυρώσεις πλέον να στοχεύουν αποκλειστικά στον οδηγό και όχι στο όχημα.
Ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τη νοοτροπία των οδηγών στους ελληνικούς δρόμους, ενισχύοντας την ασφάλεια και περιορίζοντας τις παραβατικές συμπεριφορές, ειδικά σε σχέση με τα δίκυκλα, που αποτελούν μια ευάλωτη κατηγορία.
Με τη νομιμοποίηση πρακτικών που ήδη εφαρμόζονταν άτυπα, όπως η κίνηση ανάμεσα σε σταματημένα οχήματα, αλλά και με την αυστηροποίηση των ποινών, η Πολιτεία επιχειρεί να συνδυάσει την ευελιξία στην κυκλοφορία με την αυστηρή τήρηση των κανόνων.