HomeΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μ. Χαρακόπουλος: Οινοποιοί και αμπελουργοί αναμένουν το “δια ταύτα”´

Μ. Χαρακόπουλος: Οινοποιοί και αμπελουργοί αναμένουν το “δια ταύτα”´

Αραμπατζή: Ενίσχυση έως 7.000 ευρώ ανά γεωργό και έως 50.000 ανά ΜΜΕ

«Κάθε πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την ανακούφιση των οινοποιών και των αμπελουργών είναι καλοδεχούμενηαπό τους άμεσα ενδιαφερόμενους. Οι επιπτώσεις, όμως, του κορονοϊού στον πρωτογενή τομέα και την οικονομία είναι απρόβλεπτες. Γι αυτό πρωταρχικός στόχος των μέτρων στήριξης είναι το απτό αποτέλεσμα. Σύντομα, λοιπόν, πρέπει να φτάσουμε στο δια ταύτα για να παραμείνει ο κλάδος ζωντανός».

Τα παραπάνω τονίζει ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος σχολιάζοντας την απάντηση της υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Φωτεινής Αραμπατζή για τη λήψη συγκεκριμένων μέτρωνστήριξης του οινοποιητικού κλάδου.

Στην ερώτησή του ο Θεσσαλός πολιτικός υπογράμμιζε την αναγκαιότητα στήριξης των οινοποιών και ιδιαίτερα των μικρών, με βάση τη δεύτερη επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό για την κατάσταση που αντιμετωπίζουν λόγω των επιπτώσεων του κορονοϊού.  Όπως ανέφερε, οι μικροί οινοποιοί, ζητούν εμφατικά την ενίσχυσή τους, καθώς απειλείται η βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, υπογράμμιζε ότι δημοσιεύματα στον τύπο κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για αύξηση των εισαγωγών κρασιού, ιδιαίτερα φθηνού χωρίς διευκρινήσεις για την προέλευσή του, ενώ οι αρνητικές επιπτώσεις στον οινοποιητικό κλάδο μετακυλίονται άμεσα  και στους αγρότες αμπελουργούς. Ο ΜάξιμοςΧαρακόπουλος ζητούσε να εξεταστούν τα αιτήματα των μικρών οινοποιών, όπως:

ένταξή τους στις πληττόμενες επιχειρήσεις με τον αγροτικό ΚΑΔ που διαθέτουν,
ευνοϊκότεροι όροι δανεισμού από τις τράπεζες,
εξαίρεση από την προκαταβολή φόρου για το 2020,
μέτρα για την προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στις τουριστικές επιχειρήσεις,
ένταξή τους στο μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής παρότι δεν απασχολούν μόνιμο υπάλληλο και την ενεργοποίηση της απόσταξης κρίσης.

Στην απάντησή της, η αρμόδια υφυπουργός, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων με τα Κράτη-Μέλη, αποδέχτηκε ότι οι οινοπαραγωγοί αντιμετωπίζουν υπέρμετρες δυσχέρειες και για λόγους επείγουσας ανάγκης θεσπίστηκαν μέτρα για την άμβλυνση των αρνητικών συνεπειών της πανδημίας COVID-1. Ο κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμός (ΕΕ) 2020/592 και οι εκτελεστικοί Κανονισμοί (ΕΕ) 2020/600, 2020/601 και 2020/532 αποτέλεσαν το ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο για τα μέτρα στήριξης των οινοποιών και των αμπελουργών.

Ως ληφθέντα μέτρα, υπογραμμίζει την ένταξη του αμπελοοινικού κλάδου στα μέτρα στήριξης (ΚΑΔ 1101, 1102, 1103, 1104), την ενεργοποίηση των μέτρων Απόσταξης Κρίσης και Πρώιμης Συγκομιδής, με την 1723/179088/03.07.2020 ΚΥΑ και τις τροποποιήσεις της και την υπ’ αριθμ. 1600/163029/22.06.2020 απόφαση του υπουργού και της υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης αντίστοιχα.

Επιπλέον, γίνεται αναλυτική αναφορά στην περαιτέρω αξιοποίηση του ΠΑΑ 2014-2020: «Το νέο αυτό έκτακτο και προσωρινό μέτρο, θα χρηματοδοτηθεί από τις διαθέσιμες πιστώσεις του ΠΑΑ κάθε Κράτους–Μέλους και προβλέπει τη στήριξη γεωργών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), που έχουν πληγεί από την πανδημία, μέσω της χορήγησης κατ’ αποκοπή ενίσχυσης έως 7.000 ευρώ ανά γεωργό και έως 50.000 ευρώ ανά ΜΜΕ, κατόπιν αξιολόγησης των αναγκών και κατηγοριοποίησης των επιλέξιμων δικαιούχων με αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια».

Το προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων για τη στήριξη των πληττόμενων επιχειρήσεων που ενέκρινε η ΕΕ προβλέπει οικονομικές διευκολύνσεις και στους αυτοαπασχολούμενους και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς της γεωργίας. Στην κατεύθυνση αυτή δύναται να αξιοποιηθεί το νεοσυσταθέν Ταμείο Εγγυοδοσίας που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, με διαχειριστή την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.

Απαντώντας στις ανωτέρω Ερωτήσεις, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Μ. Κατρίνης, Α. Πάνας, Μ. Χαρακόπουλος, Χ. Κεφαλίδου, Γ. Μουλκιώτης και στις ανωτέρω αναφορές, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Β. Κεγκέρογλου και Γ.Ψυχογιός, για τα θέματα της αρμοδιότητάς μας, σας πληροφορούμε τα εξής:
Η αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του COVID-19 στους παραγωγικούς συντελεστές του Αγροδιατροφικού Τομέα έγινε και γίνεται με κριτήρια την αντικειμενικοποίηση της ζημίας κάθε κλάδου, την αναλογικότητα και τις προβλέψεις για την τυχόν εξέλιξη νέων κρίσεων.
Ουδείς αγρότης, κτηνοτρόφος και αλιέας, εφ’ όσον το εισόδημά του μειώθηκε και επλήγη
από την κρίση του κορωνοϊού, πρόκειται να μείνει χωρίς κρατική στήριξη
Αυτή είναι η
δέσμευση της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και η ηγεσία του Υπουργείου
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την υλοποιεί στο ακέραιο, αξιοποιώντας το ειδικό
κονδύλι των 150 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά και κάθε διαθέσιμο
εργαλείο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

-2-
Όσον αφορά, ειδικότερα, στη στήριξη οινοποιών και αμπελουργών, σημειώνεται ότι το ΥΠΠΑΤ, από την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού και την επιβολή του μέτρου του διακοπής λειτουργίας των επιχειρήσεων, ξεκίνησε δια της αρμόδιας Διεύθυνσης Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων και σε συνεργασία με τους φορείς του κλάδου των αμπελοοινικών επιχειρήσεων, τη διερεύνηση των τρόπων ενεργοποίησης μέτρων κατά της διατάραξης της αγοράς του αμπελοοινικού τομέα λόγω της πανδημίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων με τα Κράτη-Μέλη, αποδέχτηκε ότι οι οινοπαραγωγοί αντιμετωπίζουν υπέρμετρες δυσχέρειες σε όλα τα Κράτη-Μέλη, ιδίως σε σχέση με τα υψηλά αποθέματα οίνου του έτους 2019, τη μειωμένη ζήτηση, τη διακοπή λειτουργίας σημαντικών εξαγωγικών αγορών ανά τον κόσμο και τη διακοπή όλων των δραστηριοτήτων εστίασης λόγω της πανδημίας COVID-19. Ως εκ τούτου, για επιτακτικούς λόγους επείγουσας ανάγκης θεσπίστηκαν μέτρα για την άμβλυνση των αρνητικών συνεπειών της.
1. Ο κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμός (ΕΕ) 2020/592 «σχετικά με προσωρινά έκτακτα μέτρα παρέκκλισης από ορισμένες διατάξεις του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την αντιμετώπιση της διαταραχής της αγοράς στον τομέα των οπωροκηπευτικών και στον αμπελοοινικό τομέα λόγω της πανδημίας COVID-19 και των μέτρων που συνδέονται με αυτήν» και
2. Οι εκτελεστικοί Κανονισμοί (ΕΕ):
 2020/600 «σχετικά με παρέκκλιση από τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2017/892,
τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2016/1150, τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 615/2014, τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2015/1368 και τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2017/39 της Επιτροπής όσον αφορά ορισμένα μέτρα για την αντιμετώπιση της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία COVID-19»,
 2020/601 «σχετικά με τα μέτρα έκτακτης ανάγκης που παρεκκλίνουν από τα άρθρα 62 και 66 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά την ισχύ των αδειών αμπελοφυτεύσεων και την εκρίζωση σε περίπτωση προβλεπόμενης αναφύτευσης» και
 2020/532 «σχετικά με παρέκκλιση, για το έτος 2020, από τους εκτελεστικούς κανονισμούς (ΕΕ) αριθ. 809/2014, (ΕΕ) αριθ. 180/2014, (ΕΕ) αριθ. 181/2014, (ΕΕ) 2017/892, (ΕΕ) 2016/1150, (ΕΕ) 2018/274, (ΕΕ) 2017/39, (ΕΕ) 2015/1368 και (ΕΕ) 2016/1240 όσον αφορά ορισμένους διοικητικούς και επιτόπιους ελέγχους που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής».
Η Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, αξιοποιώντας τόσο το ανωτέρω ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο, που αποτέλεσε απότοκο της πανδημίας, όσο και το προϋπάρχον αυτού, έλαβε ποικίλα μέτρα προς στήριξη των οινοποιών και των αμπελουργών. Αναλυτικότερα:
Αναλυτικότερα, για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων, που έχει επιφέρει η πανδημία COVID-19 εξεδόθησαν:
1.Υπαγωγή αμπελοοινικού κλάδου στα μέτρα στήριξης:
ΥΠΑΑΤ
Υπογραμμίζεται ότι, το
Ήδη από τις 20.03.2020, το Υπουργείο Οικονομικών, κατόπιν συνεννόησης με την
Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προχώρησε στην
κατ’ αρχήν εξειδίκευση των επιχειρήσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στη Γεωργία και
την Αλιεία της χώρας μας και τις περιέλαβε στη σχετική λίστα με τους κλάδους που
εντάσσονται στα μέτρα στήριξης που εξήγγειλε η Κυβέρνηση.
έχει φροντίσει στους ανωτέρω κλάδους, που εντάσσονται στα μέτρα στήριξης της

-3-
Κυβέρνησης για την άμβλυνση των επιπτώσεων από την πανδημία, να συμπεριλάβει και
τον αμπελοοινικό (βλ. ΚΑΔ 1101 Απόσταξη, ανακαθαρισμός και ανάμιξη αλκοολούχων
ποτών, 1102 Παραγωγή οίνου από σταφύλια, 1103 Παραγωγή μηλίτη και κρασιών από
άλλα φρούτα, 1104 Παραγωγή άλλων μη αποσταγμένων ποτών που υφίστανται ζύμωση).
Αναφέρεται δε ότι οι περαιτέρω πολιτικές στήριξης, τόσο σε επίπεδο μέτρων όσο και σε
επίπεδο κλάδων, θα καθορίζονται με σχετικές υπουργικές αποφάσεις και ανάλογα με την
εξέλιξη της κρίσης.
2.Ενεργοποίηση μέτρου «Απόσταξης Κρίσης»:
Σε εφαρμογή του άρθρου 3 του προαναφερθέντος Κανονισμού (ΕΕ) 2020/592, η χώρα μας ενεργοποίησε το μέτρο της «Απόσταξης οίνου σε περίπτωση κρίσης». Στο ανωτέρω πλαίσιο και κατόπιν συνεργασίας με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, εξεδόθη η υπ’ αριθμ. 1723/179088/03.07.2020 Κ.Υ.Α. των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, με θέμα «Καθορισμός των λεπτομερειών εφαρμογής του μέτρου της απόσταξης οίνου σε περίπτωση κρίσης που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του άρθρου 3 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2020/592» (Β ́2764/7-7-2020), σύμφωνα με την οποία όσοι οινοπαραγωγοί ενδιαφέρονται να αποστάξουν οίνο της παραγωγής τους, υποβάλλουν αίτηση ένταξης στο μέτρο της απόσταξης ηλεκτρονικά μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας του ΥΠ.Α.Α.Τ..
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην εν λόγω Κ.Υ.Α. και στην παρ. του άρθρου 3 του κατ’ εξουσιοδότηση προαναφερόμενου Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2020/592, επιλέξιμες για στήριξη είναι οι δαπάνες που συνδέονται με την:
1. ποσότητα του οίνου που διατίθεται προς απόσταξη
2. μεταφορά του οίνου στον χώρο απόσταξης.
Το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού ανέρχεται σε 25.000.000 ευρώ (Ενωσιακή συμμετοχή στη χρηματοδότηση του προγράμματος: 7.500.000 €, Εθνική συμμετοχή στη χρηματοδότηση του προγράμματος: 17.500.000 €).
Στόχος του συγκεκριμένου μέτρου είναι η αντιμετώπιση των σοβαρών διαταραχών, που έχουν προκύψει στον αμπελοοινικό τομέα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού:


Να σημειωθεί ότι η σχετική Κ.Υ.Α. τροποποιήθηκε δύο φορές με τις υπ’ αριθμ. 1869/191097/14-7-2020 (Β ́2883/16-7-2020) και 2113/214456/3-8-2020 (Β ́3233/4-8-2020) για παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων έως και την 9η Αυγούστου 2020.
3.Ενεργοποίηση Μέτρου «Πρώιμης Συγκομιδής»:
Περαιτέρω, κατ’ εκτέλεση της υπ’ αριθμ. 1600/163029/22.06.2020 απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα «Καθορισμός των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του μέτρου πρώιμης συγκομιδής σύμφωνα με το άρθρο 47 του Κανονισμού (ΕΕ) υπ ́αρ. 1308/2013 για την περίοδο 2019-2020» (Β ́2594/26-6-2020), ήδη υλοποιείται το μέτρο «Πρώιμη Συγκομιδή» [άρθρο 47 του Κανονισμού (ΕΕ) 1308/2013]. Σύμφωνα με το προμνησθέν
με την απομάκρυνση από την αγορά ορισμένων ποσοτήτων οίνου, που δεν διατίθενται
στο εμπόριο και δεν μπορούν να αποθεματοποιηθούν και
με την αποσυμφόρηση των οινοποιείων, ενόψει της έναρξης της νέας αμπελουργικής
περιόδου και τη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των οινοπαραγωγών.

-4-
άρθρο 47 του Κανονισμού (ΕΕ) 1308/2013, ως «Πρώιμη Συγκομιδή» νοείται η ολική καταστροφή ή απομάκρυνση των σταφυλιών, που δεν έχουν ακόμη ωριμάσει με επακόλουθο εκμηδενισμό της απόδοσης της σχετικής έκτασης, υπό τον όρο ότι το μέτρο αυτό εφαρμόζεται σε ολόκληρα αγροτεμάχια.
Το συνολικό ύψος των διαθέσιμων κονδυλίων του προγράμματος της πρώιμης συγκομιδής για την περίοδο 2019-2020 καθορίζεται σύμφωνα με το «Εθνικό Πρόγραμμα στήριξης του αμπελοοινικού τομέα 2019-2023», ανερχόμενο σε 2.000.000€.
4.Υλοποίηση Μέτρων και Δράσεων ΠΑΑ 2014-2020:
Επιπρόσθετα, όσον αφορά στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδος (ΠΑΑ) 2014-2020 βασικές προτεραιότητες της στρατηγικής για την αγροτική ανάπτυξη που εφαρμόζεται σε όλη τη χώρα, αποτελούν η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας του αγρο-διατροφικού συστήματος και η ενίσχυση της αλυσίδας αξίας των εγχώριων αγροτικών προϊόντων.
Οι εν λόγω προτεραιότητες επιδιώκονται, μεταξύ άλλων, μέσα από:
 την ενθάρρυνση ιδιωτικών επενδύσεων με στόχο τον εκσυγχρονισμό των γεωργικών
εκμεταλλεύσεων και την
 καθετοποίηση της παραγωγής τους σε προϊόντα με συγκριτικό πλεονέκτημα και
στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας.
Στο πλαίσιο αυτό συμπεριλαμβάνεται και η ενίσχυση επενδύσεων που αφορούν στον αμπελουργικό και οινοποιητικό κλάδο. Ως εκ τούτου, κατά την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, μέσα από το ΠΑΑ 2014-2020, το οποίο αξιοποιεί τα κονδύλια του Πυλώνα ΙΙ της ΚΑΠ, υλοποιούνται Μέτρα και Δράσεις από τα οποία μπορεί να επωφεληθεί ο αμπελουργικός και οινοποιητικός κλάδος.
Ενδεικτικά, αναφέρονται τα εξής υπομέτρα:
 4.1 «Επενδύσεις στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις»
Στο πλαίσιο του εν λόγω υπομέτρου, το οποίο έχει προκηρυχτεί ήδη, μεταξύ των άλλων, δίνεται στήριξη σε εκμεταλλεύσεις που στρέφονται προς ποιοτικά γεωργικά προϊόντα, ώστε να διευκολυνθεί η προσαρμογή τους στις ανάγκες της αγοράς και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους.
 4.2 «Επενδύσεις στη μεταποίηση/εμπορία και/ή ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων»
Στο πλαίσιο των δράσεων του εν λόγω υπομέτρου, οι οποίες έχουν προκηρυχθεί ήδη, συμπεριλαμβάνεται ο τομέας του οίνου (4.2.1), καθώς και η ενίσχυση επενδύσεων από μονάδες παραγωγής αποσταγμάτων αμπελοοινικής προέλευσης (δράση 4.2.2). Η στήριξη παρέχεται σε πολύ μικρές και μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) με στόχο την αύξηση της προστιθέμενης αξίας των προϊόντων τους, καθιστώντας τα, ελκυστικά στους καταναλωτές και ενισχύοντας τον εξαγωγικό τους προσανατολισμό.
Κατά τον σχεδιασμό της νέας προγραμματικής περιόδου θα περιληφθούν αντίστοιχες δράσεις στο υπό κατάρτιση Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ 2021-2027, δεδομένης της σημαντικής αναπτυξιακής τους συμβολής.
5.Περαιτέρω αξιοποίηση του ΠΑΑ 2014-2020 για την αντιμετώπιση της
πανδημίας:

-5-
Αναφορικά με τα μέτρα που λαμβάνονται στο πλαίσιο του ΠΑΑ 2014-2020 σχετικά με
την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19 στον γεωργικό τομέα,
επισημαίνεται ότι το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020 είναι τομεακό
αναπτυξιακό πρόγραμμα και, με βάση τα ισχύοντα στους σχετικούς Κανονισμούς της
Ε.Ε., οι επιλεξιμότητές του για την ενίσχυση του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα
της αγροτικής οικονομίας επιτρέπουν παρεμβάσεις επενδυτικού κυρίως
προσανατολισμού, όπως αυτές που έχουν ήδη γίνει με τα μέτρα των νέων γεωργών, των
σχεδίων βελτίωσης, της μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, των ομάδων παραγωγών,
καθώς και φιλο-γεωργοπεριβαλλοντικές παρεμβάσεις, όπως αυτές της βιολογικής
γεωργίας και κτηνοτροφίας.
Στη βάση αυτή, οι όποιες παρεμβάσεις στο πλαίσιο του ΠΑΑ για την αντιμετώπιση των
επιπτώσεων της πανδημίας COVID – 19 έχουν συμπληρωματικό χαρακτήρα στα μέτρα,
που ήδη λαμβάνονται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και
αφορούν στη χορήγηση άμεσων ενισχύσεων και αποζημιώσεων, όπως γίνεται για
παράδειγμα με την εφαρμογή άμεσων κρατικών ενισχύσεων, τις ενισχύσεις de minimis
κ.λπ..
Μια τέτοια παρέμβαση αποτελεί και η πρόταση που κατέθεσε προς διαβούλευση η Ε.Ε.
σχετικά με την ενεργοποίηση ενός νέου μέτρου στο πλαίσιο του ΠΑΑ 2014-2020, με
σχετική τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 1305/2013, σε συνέχεια της πίεσης που της
έχει ασκηθεί για την ανάληψη πρωτοβουλιών στην κατεύθυνση διεύρυνσης των
χρηματοδοτικών δυνατοτήτων στήριξης των πληττόμενων κλάδων και επιχειρήσεων από τα
περιοριστικά μέτρα και τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας.
Το νέο αυτό μέτρο, το οποίο χαρακτηρίζεται ως έκτακτο και προσωρινό, θα
χρηματοδοτηθεί από τις διαθέσιμες πιστώσεις του ΠΑΑ κάθε Κράτους – Μέλους και
προβλέπει τη στήριξη γεωργών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), που έχουν πληγεί
από την πανδημία, μέσω της χορήγησης κατ ́ αποκοπή ενίσχυσης έως 7.000€ ανά γεωργό
και έως 50.000€ ανά ΜΜΕ, κατόπιν αξιολόγησης των αναγκών και κατηγοριοποίησης των
επιλέξιμων δικαιούχων με αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια. Στόχος είναι, οι
ενισχύσεις να καταβληθούν με τη λιγότερη δυνατή γραφειοκρατία, στη βάση βεβαίως
επαρκούς τεκμηρίωσης αφενός της ζημίας, που έχει υποστεί κάθε τομέας ή κλάδος
αφετέρου του ύψους του κατ ́ αποκοπή ποσού ενίσχυσης, που θα χορηγηθεί.
Το ύψος των κοινοτικών πόρων, που μπορούν να διατεθούν για τη χρηματοδότηση του
νέου μέτρου δύναται να ανέλθει έως το 2% των πόρων της συμμετοχής του Ευρωπαϊκού
Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) στο ΠΑΑ κάθε Κράτους–Μέλους, ενώ η
επιλεξιμότητα καταβολής των ενισχύσεων στους δικαιούχους έχει οριστεί έως τις
30.06.2021.
Η Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΑΑΤ με τις αρμόδιες Κάθετες Υπηρεσίες και τους
εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΑΑΤ διαβουλεύονται με τους θεσμικούς εκπροσώπους των
κλάδων, που πλήττονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας, ώστε να τεκμηριωθεί με τον
καλύτερο δυνατό τρόπο η επιλεξιμότητα στήριξής τους στο πλαίσιο του νέου Μέτρου
(τεκμηρίωση της ζημίας που έχει υποστεί ο κλάδος και καθορισμός του ύψους του κατ ́ αποκοπή ποσού ενίσχυσης). Επίσης, η Διαχειριστική Αρχή σε συνεργασία με τον

εφαρμογής του συγκεκριμένου Μέτρου.
-6-
ΟΠΕΚΕΠΕ επεξεργάζονται τις θεσμικές και τεχνικές παραμέτρους ενεργοποίησης και
Επισημαίνεται, βεβαίως, ότι οι όποιες αποφάσεις χρηματοδότησης του νέου μέτρου θα
πρέπει να ληφθούν συνεκτιμώντας το γεγονός ότι, δεδομένου του προχωρημένου της
δεσμευτεί το μεγαλύτερο μέρος των πόρων του ΠΑΑ, ενώ ταυτόχρονα υφίστανται και ανελαστικές υποχρεώσεις πληρωμών για τα επόμενα χρόνια, όπως της εξισωτικής αποζημίωσης, γεγονός που περιορίζει περαιτέρω τις χρηματοδοτικές
δυνατότητες του Προγράμματος.
προγραμματικής περιόδου, έχει
Περαιτέρω, στο πλαίσιο του ΠΑΑ και για τη χρηματοδοτική ενίσχυση των παραγωγών και
των μεταποιητικών επιχειρήσεων, που υλοποιούν επενδύσεις, έχει προβλεφθεί η
ενεργοποίηση, μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων, του Ταμείου Εγγυοδοσίας
Αγροτικής Ανάπτυξης, το οποίο αναμένεται να μοχλεύσει πόρους της τάξης άνω των 400
εκατ. € για τη χορήγηση δανείων με ευνοϊκούς όρους από τις Τράπεζες.
Επιπρόσθετα, έχει προβλεφθεί η δυνατότητα εκχώρησης της δημόσιας δαπάνης των
επενδυτικών σχεδίων εκσυγχρονισμού γεωργικών εκμεταλλεύσεων και μεταποίησης
γεωργικών προϊόντων σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για τη λήψη δανείου για τους
σκοπούς της επένδυσης. Ταυτόχρονα, για τη διευκόλυνση της υλοποίησης των
επενδύσεων στα μέτρα των Σχεδίων Βελτίωσης και της Μεταποίησης – Εμπορίας
Γεωργικών Προϊόντων του ΠΑΑ, προβλέπεται η χορήγηση προκαταβολής στους
δικαιούχους.
Επίσης, προς αντιμετώπιση των δυσμενών επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19, έχουν
προταθεί στην Ε.Ε. και έχουν γίνει εν μέρει αποδεκτά μέσω τροποποίησης των σχετικών
κανονισμών, μια σειρά μέτρων διευκόλυνσης των ωφελουμένων του ΠΑΑ και
απλοποίησης διαδικασιών και κανόνων, που αφορούν στην εφαρμογή του (διεύρυνση
επιλεξιμοτήτων, παρατάσεις προθεσμιών, αύξηση ποσοστού πληρωμής προκαταβολών,
αύξηση του αριθμού αιτήσεων πληρωμής, μη απαίτηση διενέργειας επιτόπιων ελέγχων
κ.λπ.). Οι εν λόγω τροποποιήσεις ενσωματώνονται προοδευτικά από τους Ενδιάμεσους
Φορείς Διαχείρισης και στο εθνικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει την υλοποίηση των
αντίστοιχων Μέτρων και Δράσεων του ΠΑΑ.
6.Το προσωρινό πλαίσιο για τα μέτρα κρατικών ενισχύσεων:
Τέλος, αναφέρεται ότι λόγω των έκτακτων συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί από την εξάπλωση του κορωνοϊού, πλέον των ανωτέρω, σύμφωνα με την αριθ. C(2020) 1863 final/19.3.2020 ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το σχέδιο της οποίας τέθηκε σε κατεπείγουσα διαβούλευση μεταξύ των κρατών μελών, θεσπίζεται προσωρινό πλαίσιο για τα μέτρα κρατικών ενισχύσεων που αποσκοπούν στη στήριξη της οικονομίας.
Τα σημαντικότερα σημεία του ανωτέρω πλαισίου έχουν ως εξής:
1. Καθορίζονται κανόνες δυνάμει των οποίων κρίνονται ως συμβιβάσιμες με την εσωτερική αγορά οι κρατικές ενισχύσεις που θα χορηγηθούν προς αντιμετώπιση των συνεπειών των μέτρων που θα ληφθούν για τον κορωνοϊό.
2. Οι ενισχύσεις αυτές δεν δύνανται να έχουν οριζόντιο χαρακτήρα και χρήζουν κοινοποίησης στην Επιτροπή, ενώ είναι σύμφωνες με την αρχή της αναλογικότητας.
3. Στο σημείο 23 της ανωτέρω ανακοίνωσης γίνεται ειδικότερη αναφορά στον αγροτικό τομέα, με σημαντικότερα σημεία τα εξής:

-7-
– Η ενίσχυση, η οποία μπορεί να είναι άμεση ή υπό μορφή φορολογικών πλεονεκτημάτων, δεν υπερβαίνει τις 100.000 ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής γεωργικών προϊόντων. Τα ανωτέρω ποσά νοούνται ως ακαθάριστα.
– Ενισχύσεις στις επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής δεν πρέπει να καθορίζονται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των προϊόντων που διατίθενται στην αγορά.
– Όταν μια επιχείρηση δραστηριοποιείται σε διάφορους τομείς για τους οποίους ισχύουν διαφορετικά μέγιστα ποσά ενίσχυσης, τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν με κατάλληλα μέσα ότι δεν γίνεται υπέρβαση του μέγιστου ποσού κάθε τομέα, καθώς και ότι δεν γίνεται υπέρβαση του μέγιστου ποσού αθροιστικά.
Παράλληλα, η Ε.Ε. ανακοίνωσε την έγκριση της τροποποίησης του προσωρινού πλαισίου κρατικών ενισχύσεων για τη στήριξη των πληττόμενων επιχειρήσεων από την κρίση του COVID-19, που εισηγήθηκαν οι ελληνικές αρχές, ώστε:
α) να διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής του, προβλέποντας τη δυνατότητα παροχής κεφαλαίου κίνησης και στους αυτοαπασχολούμενους και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς της γεωργίας και της υδατοκαλλιέργειας, καθώς και επιδότησης των προμηθειών εγγύησης για τα δάνεια με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων και
β) να αυξηθεί ο προϋπολογισμός του σε 2,25 δις €.
Στην κατεύθυνση αυτή δύναται να αξιοποιηθεί το νεοσυσταθέν Ταμείο Εγγυοδοσίας που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας του COVID-19, με διαχειριστή την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ

 

 

COMMENTS